söndag, maj 28, 2006

Morsdag


Idag är det alla mammors dag, detta får mig att tänka på Siw:s gamla slagdänga: ”Mamma är lik sin mamma”. Samtidigt finns det en annan hemsk visa i bakhuvudet, som handlar om en mamma som fyller år och planerar inför att hennes två barn skall komma på besök, men efter varandra ringer de och säger att de inte har tid att komma. Första gången jag hörde denna låt var jag ganska liten och jag blev så ledsen att jag inte kunde sluta gråta. Då bestämde jag mig för att så skulle jag aldrig behandla min mamma.

Som sagt är det morsdag idag och jag hoppas att detta innebär att alla i familjen hjälper till med sysslor som det vet att mamman avskyr, eventuellt målar en vacker teckning, lagar en god middag, ger lite massage, eller något annat som det vet är uppskattat. För samtidigt verkar det som att kvinnor gör det flesta hushållssysslor hemma och verkar ganska missnöjda över detta...Kanske det bästa vore att familjen gör samma saker för mamman på morsdag resterande år?

Min mamma har lagt ut flera olika ”plattor av trygghet” för mig i livet, därför behöver hon uppmärksammas inte bara denna dag, utan alla dagar på året. Men tanken med morsdag är fint, det behöver inte handla om konsumtion, utan endast lite omtanke…

1 Comments:

At 1:18 em, Anonymous Anonym said...

Vilken låt då?!

 

Skicka en kommentar

<< Home