måndag, januari 23, 2006

Faster Anna

Kommer denna nya roll som faster påverka mitt ”själv”? En av definitionerna om vad en faster är bland annat:

”En faster är en kvinna som är syster till en viss annan persons far. Regionalt kan faster även avse en kvinna ingift med en köttslig farbror.”

Det är en ganska tråkig definition och jag tänker inte vara någon krånglig och tråkig faster, utan tvärtom en lekande, inspirerande, snäll, klok men samtidigt tokig faster.

Idag har jag letat efter en bra present till bäbisen. Jag måste säga att det är svårt. När affärerna är uppdelade i rosa eller blått vänder jag på en gång. Jag hittade en massa mysiga kläder på en nyöppnad bäbisrelaterad butik här i Umeå, men tänkte om, jag vill ha något som bäbisen kan ha som minne av mig. Slutligen stod det mellan en pyjamaspåse antingen en pirat eller hund som även kunde fungera som en ”snuttefilt” eller ett ”första album” gjort i tyg.

Samtidigt är det svårt att köpa kläder till en annan persons barn. Kanske vill de inte klä sina barn i brunt? Utan hellre väljer rosa respektive blå i ljusa pastelltoner. Nu finns det till och med bodys med text: tjej eller kille. För könet är väll ändock det som är mest väsentligt, eller? Då är ”Kiss och bajs temat” mycket mer charmerande.

Jag bestämde mig slutligen för fotoalbumet trots det ljusblåa omslaget, det fanns mycket mer färggranna bilder av tyg inuti.

1 Comments:

At 9:27 fm, Anonymous Anonym said...

Hur ska sånt här släktskap påverka våran ekonomi egentligen?! Födelsedagspresenter o julklappar i massor av år, och man bör väl göra sånt åtminstone fram tills ungen tar studenten?!
Men första julen kanske man inte måste köpa nåt? De kommer ju ändå inte minnas den julen??

 

Skicka en kommentar

<< Home