måndag, december 05, 2005

Visst är julen härlig…

… men det kan vara skönt med lite distans. För några minuter sedan plingade två välartade killar från Jesu Kristi kyrka på vår dörr. De ville diskutera Jesus och julen, och frågade oss om vi hade tänkt på varför vi firade jul. Jag svarade - "för att vi tycker att julen är mysig men att vi inte direkt var troende." De gick… men fick mig att fundera på varför firar just jag jul och varför tilltalar den mig så mycket?

Samtidigt som hemmet sprids av dofter så följer jag varje dag Vertigos julkalender, för varje julgodis jag gör njuter jag av en alternativ julfilm som Bad Santa eller min i alla kategoriers favorit A Nightmare before Christmas. Julen ska helt enkelt inte vara allt för sockersöt, fast gärna lite glittrande…

I lördags på manifestationen sjöng Kravallkören bland annat alternativa julsånger. Det spred kärlek och julkänsla i mitt hjärta.

Det finns en massa motstånd mot julen, till exempel; Xmasresistance, The Antichristmas Zone, Antichristmas. Och visst ligger det något hemskt i julklappshysterin. Men handen på hjärtat, jag älskar att hitta bra julklappar till nära och kära, inte bara för köpandet skull, utan för det är så roligt att slå in presenterna men även att ge. Men visst är det även viktigt för mig att få julklappar, mina önskelistor är oftast väldigt långa och jag njuter av att fylla ”min” fåtölj full med klappar…

För att få en härlig distans till julen, men samtidigt kunna dricka mycket med glögg och fyllas med härliga känslor av vackra paket, borde alla läsa Julfritt, välja en anti-julfilm som ”Dödligt vapen”, blanda julmusiken med låtar som Ramones ”Merry Christmas – I dont wanna fight tonight”, men viktigaste av allt göra julen till en jul du själv kan överleva…

I DN kultur i söndags skrevs det om fenomenet ”En satans jul”, läs den för en ännu mer alternativ och kanske cynisk syn på julen…

5 Comments:

At 7:57 em, Anonymous Anonym said...

Jag Protesterar å de grövsta! Dödligt vapen är ju ingenting - Julfilmernas julflimmer är ju givetvis Die Hard I och II. Och hör sen!

 
At 10:39 em, Anonymous Anonym said...

Jag tycker inte om Jesus! Bra att ni skickade iväg dom?

 
At 12:09 fm, Anonymous Anonym said...

Att jag inte var någon julälskare var ju ingen överraskning, men kul att göra testet!
Kram
Catharina

 
At 12:12 fm, Anonymous Anonym said...

Du ar sunt julig!
Vilken slags jultyp ar du?brought to you by Quizilla

 
At 9:53 fm, Blogger Anna said...

kul att många gör mitt inte så seriösa test, synd bara att inte fler får resultatet: "Du verkar vara en trevlig typ, du ar valkommen att fira jul med mig, Anna"

 

Skicka en kommentar

<< Home