fredag, juni 08, 2007

”Bimbo”-klassperspektivet

Jag läste nyligen Gynnings bok, Graafs följde också med. Diskuterar dessa två med Kristin som också hade läst dem, vi uppskattade bägge böckerna men kom fram till att vi dock inte skulle ”sjunka så lågt” och beställa Rosings bok (det vore väll ändå bara som att läsa kvällstidningslöp). Kom och tänka på detta snabba bussamtal när jag igår läste Åsa Linderborgs krönika i Aftonbladet. Texten är igenkännande. För vem hyllar inte Gynning för hennes personlighet och framgång men samtidigt tittar ner på Rosing och tänker ”stackars tjej”… Är detta en fråga om klass och kapital a la Bourdieu, eller varför inte "felinriktad feminism"? Om jag bara hade tid skulle detta blivit en längre blogg, men jag har en hemtenta som hägrar…kanske utvecklar jag detta senare…

Läs andras inlägg om detta istället!