torsdag, januari 26, 2006

Till dem som irriterar mig allra mest…

Den senaste tiden har jag retat mig på personer som kopplar etnicitet eller ”ras” till kollektiva egenskaper eller beteenden. Tillskrivandet av olika stigmatiseringar eller generaliseringar kan göra mig riktigt illamående om de inte görs på ett ironiskt, medvetet och roligt sätt. Jag har tidigare irriterat mig över politiker som Rojas i bloggen, vilket jag inte heller är ensam om. Jag har dock bara en enda önskan; bara för att jag är svensk behöver detta inte betyda att jag är: lättfotad, blond, har stora bröst, gillar naturen och heter Inga, lika lite som att Mohammed är: en religiös fanatiker som tvingar sina döttrar att sitta hemma och om de går utanför dörren, kommer Mohammed att tillsammans med tio av sina manliga släktingar döda dem med stenar.

För vidare läsning rekommenderas bland annat kapitel 7 & 8 i Maktens (o)lika förklädnader av Paulina de los Reyes, Irene Molina och Diana Mulinari.

1 Comments:

At 1:33 em, Anonymous Anonym said...

Men ett av svensk-egenskaperna uppfyller du väl?;)

 

Skicka en kommentar

<< Home