lördag, april 01, 2006

Folket ska inte frukta sin regering – regeringen ska frukta sitt folk


Var på bio i torsdags och såg ”V for Vendetta”, hade faktiskt ganska stora förväntningar och överraskande nog var jag desto mer positiv över filmen när jag gick ut från biografen. Trots filmens långa speltid (över två timmar lång), blev jag inte uttråkad en enda sekund. Filmen överraskar inte speciellt, det är enkel men välberättad historia som skildras. Men det är de grymt välskrivna replikerna, men det är hintarna till gammal filosofi, litteratur och teater som får mig att njuta fullt ut. Även skådespeleriet är av hög klass. ”V for Vendetta” känns aktuell samtidigt som den flörtar med historian. Om Bodström och andra får fortsätta sitt korståg med att övervaka individer kanske vi inte är långt ifrån det samhälle som utmålas. I dagsläget är vi rädda för SARS, terror och miljökatastrofer, men vem är det som förmedlar bilden och nyheterna? Vad eller vem skall vi frukta?

3 Comments:

At 8:46 em, Anonymous Anonym said...

Jag vet inte, men jag hade gärna sett att filmen var betydligt längre, kanske +1 h eller mer?

Sen hade jag också gärna sett mer av långa Star Wars-inspirerade monologer!

"I am your father"

 
At 10:36 fm, Blogger Oskar said...

Jo, det såg ut att kunna vara en ganska skojig film. Får väl ta å kika på den nån dag om du nu skall tvinga mig.

 
At 11:24 fm, Blogger Anna said...

Ja, gå genast! och berätta sen vad du tyckte =)

 

Skicka en kommentar

<< Home