lördag, juli 15, 2006

Drömmen om resan som försvann…

Jag har ingen lust att skriva en statsvetenskaplig korrekt analys om konflikten mellan Israel och Libanon idag. Men jag kan ändå inte låta bli att ventilera mig lite. För några dagar sedan när vi satt och sökte efter billigaste flyget till Rumänien sökte vi även på Libanon. Jag har nämligen bestämt mig att nästa resa, efter flytten, skall gå till Libanon. Det som var kul var att flygpriserna verkligen hade gått ner från förra gången vi kollade och framför såg jag i mina drömmar att vi sittandes på ett café i Beirut drickande starkt kaffe och njuta av god libanesiskt mat. Men dagen efter gick Israel in i Libanon och krossade människors liv, landets infrastruktur och mina drömmar. Att Israel har en speciell roll i den globala världsordningen och därmed får följa egna spelregler är ingen direkt nyhet. Men att så få reagerar är skrämmande… Samtidigt fortsätter centern att lämna gamla traditionella ordningar kring kärnkraft, jordbrukspolitik, arbetsmarknadspolitik och utrikespolitik vilket leder till en politik där mycket är svart eller vitt, ont eller gott, diktatur eller demokrati. Se bland annat Federleys uttalande.

Fler röster i frågan:

Jinges Web och Fotoblogg

Det Progressiva USA