onsdag, maj 18, 2005

Star Wars

Okej nu står dom där på en hög, markerade och fyllda med ångest. Jag pratar om flyttkartongerna. Tanken är att jag ska börja stoppa dem med ett hundratal böcker nu till helgen. Jag har tjatat under det senaste året att jag vill flytta, men nu börjar jag känna mig lite ledsen, jag kommer nog att sakna Luleå trots allt…

Min favorit realitysåpa börjar igen på måndag! Längtar lite…

Idag är det 12,5 dagar kvar tills uppsatsen ska vara inlämnad, nedräkningen har börjat!

Annars ska jag på Star Wars premiären i natt, innan är det mingelparty, bästa utklädanden får pris, dock kommer inte jag att vara utklädd. Jag är egentligen inget direkt fan men vad gör man inte för den man tycker om? Men jag ser faktiskt fram emot det. På ett sätt känns det lite kult, jag och en massa Star Wars nördar…
Intresant parantes är George Lucas inlägg om hur han själv ser på Star Wars:

- "Star Wars" handlar framför allt om hur demokratier "lämnar över sig" och förvandlas till diktaturer. Jag läste om antika Rom, fransmännen som gjorde revolution bara för att låta Napoleon ta över, tyskarna under Hitler. Det händer hela tiden historien igenom, det händer i dag. Kombinationen av rädsla för hot utifrån och inre korruption skapar en farlig situation, säger George Lucas, som inte är något Bushfan trots att republikanska presidenter älskar att använda Star wars-glosor som "Evil empire" och "The force".
En doktorand i dramatik från Umeå påstod motsatten när han var här och förläste på filmvetenskapen. Han påstod att Luckas hade "spått" in i framtiden och att filmerna handlar direkt om hur en man som Bush skulle komma till makten. Han tilldelade verkligen Lucas nästan deterministiska egenskaper, hoppas han läser detta...

May the force be with you…