söndag, januari 29, 2006

En lördagskväll i mörker...


Igår hade vi en orgie i skräck framför tv’n. Vi började med ”The Toolbox murders” från 1978, vilken var även mycket typisk för 70-talsskräkgenren: kvinnor som har sex blir mördade, denna gång med hjälp av verktyg. Vi fortsatte med en light-skräckfilm: ”Ridning the bullet” från 2004, vilken mer fokuserade på frågan om vi kan kontrollera döden. De två första filmerna bidrog inte direkt någon större skräckkänsla. Dock fungerade psykologin bättre i den första. Sista filmen för kvällen blev, ”The Amityville Horror” från 2005, vilken fick oss båda att nästan skrika rakt ut. Filmen var ganska enkel och spelade på alla filmatiska konventioner som tillhör genren och kanske var det därför den blev så otäck? Att vi dessutom kombinerade filmtittandet med en natt i tvättstugan ökade kanske även olustkänslan…
Mina topp 8 skräckfilmer just nu är:

1. Alice sweet Alice
2. Saw
3. The Shining
4. IT
5. The Birds
6. Dark Water
7. Halloween
8. Das Kabinett des Doktor Caligari

1 Comments:

At 1:38 em, Anonymous Anonym said...

Jag vågar inte se skräckisar...
Iallafall inte ensam och solis ofta ensam i "soffan"...
Fast har vågat se några skräckisar...
DET/It (King)
Return of the living dead
Brian dead (men räknas kanske mer som zombiefilmer?)
Scream 1,2 o 3. Jag vet vad du gjord förra sommaren, o vet fortfarande vad du gjorde förra sommaren...
Sen har jag sett Strandvaskaren också... Jag var jätterädd...

 

Skicka en kommentar

<< Home