onsdag, februari 08, 2006

Vem skall övervaka vem?

"Det är bättre att registrera tio för många än en för lite"
Tage Erlander apropå Säpos registrering av svenskar

Jag skulle vilja räkna mig till en av dom laglydiga individerna. Visst händer det ibland att jag går mot röd gubbe eller laddar ner en låt eller två. Jag ser heller inga större fel i vissa civila olydnads aktioner (som att exempelvis gömma flyktingar), men i det stora hela lyder jag lagen. Jag har egentligen ingenting att vara rädd för, men för den delen får jag rysningar i hela kroppen när jag hör Bodström och de andra gubbarna snacka om ”övervakningssystem”.

Jag är mycket vaksam över min och andra individers rättighet till ett fritt privatliv, jag skall kunna skriva i ett mail att jag tycker att den där Bin Ladin verkar vara en schysst snubbe, utan att för den delen bli stämplad som en presumtiv terrorist. Jag skall kunna åka mellan Umeå och Malmö utan att för den delen bli registrerad. Jag skall kunna utöva min religion i skolan utan att för den delen bli en del av Säpos register. Vi får aldrig glömma att alla dessa system kan missbrukas, att staten inte alltid är god, men även att de kan användas av majoriteten för att kontrollera minoriteten i ett land.

Ikväll diskuterades detta ämne på SVT Debatt, mellan Pär Ström och Thomas Bodström. Debatten kanske inte var den mest intressanta, men den ”vilda” diskussionen fortsätter SVT:s forum. Är det ett totalitärt övervakningssystem som väntar?

2 Comments:

At 9:14 em, Anonymous Anonym said...

Arne Anka är laglydig också, men har en pistol i en stripp av den anledningen att han gärna skjuter sej i huvvet om SÄPO skulle komma efter honom, nåt och ta efter?;)

 
At 11:53 em, Anonymous Anonym said...

eh?

 

Skicka en kommentar

<< Home