lördag, juni 18, 2005

Linda säger det som jag vill säga...

...därför citeras hon:
Good-bye, feminismen
Ta betäckning alla feminister, nu kommer den – backlashen. Det kommer alltid en backlash. Jag har väntat länge på den. Den hade kunnat komma mycket tidigare men feminismen växte sig extremt starkt den här gången och liksom motade undan backlashen.
Vi var nära riktig klockren feminism. Pappakvotering på intågande. Ständig högljudd debatt om pappaledighet.Börskvoteringslag på ingång. Män ska amma! läste jag häromdan. Män kan tydligen få fram några droppar och en feministman sa att han skulle amma.Pitemännen fick efterföljare i hela landet. Männen började också få nog av våldet mot kvinnorna.
Det var ”Fittstim” som startade det. Jag och Belinda Olsson gjorde boken som fick alla att bli feminister. Den sålde otroligt bra och blev översatt och Lundellfejden startade. Partiledare efter partiledare gick ut och sa att de minsann också var feminister. Alla utom Alf Svensson.Vecko-Revyn blev också feminist och la ner Fröken Sverige. Sen var feminism högst på agendan i medier och politiken i år. Men så skoj ska vi inte ha det! Vi kom för nära målet. Det började brännas för mycket.Nu är det good-bye. Feminismen måste dödas. Evin Rubar stack in första kniven och alla följde efter. Förra helgen fick Guillou förstasidan: ”Männen – vår tids häxa.” Svd har kört serien om tantslem. Tanter tafsar minsann lika mycket på unga killar som gubbar gör på tjejer.
Jag kan inte låta bli att ha lite invändningar här. Snälla rara killar, sluta vara så himla läckra med era muskler och era sammetsögon och era manliga håriga bringor, knäpp översta knappen, skyl er. Det är ju faktiskt LÄTT att visa sitt ointresse!Jag har aldrig blivit tafsad på. Ingen slemmig blick. Jag visar att jag inte är mottaglig. Sluta sjåpa er, män!
Om nån lägger handen på er rumpa, säg ifrån! Jag trodde ni var tuffare än så. Vilka kärringar ni är. Lägg sommaren 2005 på minnet, det var då feminismen dog.Då Sverige blev borgerligt.Då alla blev superindividualister.Då hemmafrun blev drottning.Då förorten blev trendig.Då det blev inne att baka rabarberpaj.Då folk slutade att kombinera barn och karriär.Då allt fler skaffade många barn och stannade hemma med dem.Då Åsa Moberg blev borgerlig.Då statlig feminism blev råute.Då sidan tre-flickan infördes för att tiden var mogen.
Hej då, feminismen, det var kul så länge det varade. Nu dröjer det minst tio år igen innan vi ses. Jag är ledsen, Fi, men ni startades tre år för sent. Det funkar inte att hålla på och reka läget i evigheter. Hade ni startat Fi när feminismen hade varit som starkast hade ni blivit hur stora som helst och skjutit denna backlash på framtiden. Men nu är den här och ni är inte så heta längre.Tänk på er själva nu, tjejer. Nu när vi lever i en hård sträng backlash så måste alla tjejer vara sin egen lyckas smed. Men det skadar inte att nätverka i hemlighet så där som alla karlar gör.
Nu ska jag skörda all rabarber från min trädgård och baka mer paj och sen ska jag klä mig i nåt fräscht och somrigt, nåt Filippa Reinfeldt-aktigt.
Och så ruvar vi förortsmammor här medan tvätten torkar i trädgården. Om tio år är det dags igen. Då är jag bara 41 år. Och mina döttrar kommer vara 12 och 15 år. Jävlar vilket drag det blir då.

Källa: http://expressen.se/index.jsp?d=880&a=302504