torsdag, oktober 13, 2005

Trött

Har nästan sovigt hela eftermiddagen, såg först gamle Horace utropa vinnaren i litteratur. Ärligt talat har jag inte sett eller läst något direkt av dramatikern Harold Pinter, men det ska bli kul att få en inblick, så i nuläget kan jag varken säga bu eller bä. Något som dock irriterar mig är att varje år måste några svenskar uttrycka sorgen eller skammen över akademin, att de inte har utdelat nobelpriset till Astrid Lindgren. Visst, hon var en underbar människa och skildrade barn och berättelser på ett rakt, fantasifullt och klurigt sätt, men räcker det? Flertalet av mina favoritförfattare kommer aldrig att få nobels litteraturpris, det är en verklighet. Jag personligen får ändock mycket ut från nobels vinnare, för om Günter Grass, V.S Naipaul, J.M. Coetzee aldrig hade vunnit vem vet, kanske hade jag inte läst dem. Någon som jag dock tycker har gjort sig förtjänt av att vinna var den japanske författaren Kobo Abé

Min trötthet härstammar från att jag under gårdagen höll två presentationer vid LTU, en intressant parantes var att en från F!’s styrelse var och lyssnade, undrar om mina resultat snart kommer att användas som ”politisk propaganda”?

Att Tiina lämnat F! är dock trist, men det intressanta i sammanhanget är hur F! som parti framställs och granskas i media jämfört med nyuppstickaren Junilistan. I dagsläget är det fult att vara feminist. Jag tror att jag mer och mer börjar närma mig ”tant-feminismen”. I månadens Elle är fenomenet tant väl definierat, samt något som är mycket inne, med att baka småkakor eller göra en stek, dock har jag inte kommit så långt på min hemarbetesutveckling, mina två senaste försök att sy in knappar i min jacka ser mest ut som en fullständig anarki av trådar på baksidan…

Ikväll ska jag frossa i skön musik och desperation med filmen High Fidelity som går 21.00 på ZTV. Nick Hornby, en av mina favoriter är en av dem som aldrig kommer att få det ädla nobelpriset, men ikväll skall jag hedra honom.

2 Comments:

At 2:19 fm, Anonymous Anonym said...

Att vara feminist borde vara lika fult som att vara manschauvinist... helt enkelt eftersom det är det många feminister är fast med andra offer; män. Att ingen blivit åtalad för den där "hejjarramsan" som sjöngs på F!:s möte är otroligt!

Är inte poängen att det ska vara jämställt? Måste vi män (eller killar för all del) åka på en 20 år lång kollektiv bestraffning? Jag tror vi killar fattat galoppen, lägg ner automatvapnen. :)

Och Torgny borde få Nobelpriset. Men han sitter ju i Akademien... så, nej.

 
At 11:10 em, Blogger Anna said...

bestraffning?

tur att jag är en fin feminist ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home