onsdag, augusti 31, 2005

En tyst minut?

Vem eller vilka bestämmer när en tyst minut skall hållas? Vilka kriterier måste ”tragedin” inneha för att hedras med en tyst minut? Idag har hittills minst 800 personer mist sitt liv i Irak, varje dag dör människor av svält, inbördeskrig, sjukdomar, you name it. Om vi skulle hålla en tyst minut för varje tragisk händelse skulle vi uppskattningsvis vara tysta mer än 70 % av dagen. Det är mycket hedersfullt och vackert med en tyst minut, men samtidigt är det en hierarki av tragedier som ”tävlar” om vilken som blir ”månadens tysta minut”, för vem vill vara tyst och inte säga ett ljud under nästan hela dagen?

5 Comments:

At 4:04 em, Anonymous Anonym said...

USA är prio ett. Vänta bara.

 
At 1:38 em, Blogger Oskar said...

Överlag så tycker jag det har varit alldeles för många tysta minuter, det har liksom tappat sin betydelse till viss del.

jag kommer fortfarande ihåg när det var en tyst minut för Olof Palme när jag åt glass på dagis, men utöver det kommer jag inte ihåg en endaste tyst minut, förutom när det var en tyst minut efter 9/11, men det var för att jag vart tvungen att kolla på Mcgyver med ljudet avstängt :(

 
At 5:35 em, Blogger Anna said...

håller med, "tysta minuter" är ofta överskattade, men det som är intressant är vilka kriterier som måste ingå för att en "tyst minut" skall hållas och finns det egentligen något hedervärt med en "tyst minut"?

 
At 11:24 em, Blogger Oskar said...

Tja, det skulle man kunna fråga sig. Om du frågar mig så skulle jag hävda att det finns fyra huvudsakliga orsaker till en "tyst minut" 1)Det uppmärksammans av ett folk som förlorat familj, vänner och d.yl. och blir ett hedrande på så sätt. 2)Ett hedrande för att det uppmärksammas av den utsatta staten, som på så sätt skulle bli mer välvilligt inställda, till den egna staten. 3)Egentligen inte alls ett hedrande utan en pekpinne till det egna folket, att inse vad ni har och var glada över den saken. 4) "Samvetesrenare" Man hedrar helt enkelt för att slippa få¨dåligt samvete över att man inte gör nåt annat, man gör det inte främst för deras skull utan främst för sin egen.

Fast det här kan ju vara flum för jag har ingen aning om hur det fungerar, vem som bestämmer om det skall vara en tyst minut eller inte. Sen om det är något hedervärt med den så skulle jag nog i min inte helt ocyniska anda säga - Nä, det är det inte...

 
At 12:04 fm, Anonymous Anonym said...

Det borde för enkelhetens skull inrättas en organisation under FN som har till enda uppgift att analysera och kartlägga nyhetsflödet, samt med det viktiga mandatet att vara den ENDA legitima instansen som beslutar om VEM eller VILKA som NÄR ska hedras genom en tyst minut?

 

Skicka en kommentar

<< Home