fredag, juli 15, 2005

Jag - tragisk? Inte alls...

Imorgon ska jag uppleva gamla barndomsminnen och åka på marknaden i Åsele. Jag är nämligen född där. Egentligen har jag inte så mycket till övers för marknader, men det ska bli kul att besöka min barndomsstad. Om man nu kan kalla Åsele för barndomsstad med tanke på att jag flyttade där ifrån när jag bara var två år gammal. Jag är dock lite allergisk mot så kallade ”folkfester” men vem vet kanske kommer en viss nostalgi att framträda, om man nu kan uppleva nostalgi vid 23 års ålder?

Just nu läser jag Alicia Erians bok ”Kärlekens brutala språk”, den är helt underbar. Mest fängslade är novellen ’Alcatraz’ där sexualiten blir mer verklig och sann, såväl som tragisk och brutal. Vissa av novellerna har likheter med filmen ”Thirteen” där sökandet av identitet såväl som sexualitet alltid är närvarande, men både i filmen som i den ovannämnda boken görs detta på ett nytt och ocensurerat sätt.

Vad som även ligger vid mitt temporära nattduksbord är ”Blåsningen, historien om kommersiell TV i Sverige” av Håkan Lahger och Love Svensson. I boken presenteras en orgie av skvaller och fakta om de kommersiella TV-bolagen och dess medarbetare. Det är intressant hur de olika aktörerna berättar sin historia om varför det blev som det blev, Aschbergs historia med sin sidekick Gert Fylking och absurda tävlingar med lavemang blandat med det bakomliggande politiska spelet är ett måste för alla med ett samhällsintresse.

Lägenheten börjar växa fram, med underbara köksgardiner i sann Josef Frankanda, jag fick även en underbar matta från ”Pappelina” av mamma och pappa i födelsedagspresent, så köket lyser i regnbågens alla färger.

Jag behöver dock lite hjälp och åsikter, väggarna ska prydas, bland annat med filmaffischer från ”Smultronstället”, jag har nedan radat upp några favoriter, vilka tycker ni? Eller finns det några andra på sidan som jag kan ha missat? Hjälp mig med smakråd:
- Sista andetaget 2 (50 x 80)
- Allt om min mamma
- Amelie - sängen
- Barry Lyndon
- Casablanca - s/v
- Des enfants gates (50 x 80)
- James Bond-Logo
- Lolita
- Metropolis (53X158 cm)
- Nightmare before christmas ( 2 )
- Tout les Plaisirs... (50 x 80)
- Vertigo (orange)
- Zazie (50 x 80)

Intagningsbeskedet har kommit och jag kom in, så Socialpsykologi B i Umeå, blandat med lite extrakurser såsom Religion och politik i USA, skönt, nu behöver jag inte längre fundera på vad jag ska göra i höst. Markus kom även in på det han sökte, Freds och konfliktforskning, så Carl Bildt släng dig i väggen, snart kommer det snyggare, intelligentare och kompetentare medlare som kommer att ta över alla dina uppdrag.

3 Comments:

At 7:57 fm, Anonymous Anonym said...

Darling jag tror affischerna får vänta ett tag??? Har inte hunnit sätta mig in i dom än på riktigt, ska kolla senare.. Men nu har vi ju iallafall fått tag på en fin köksplansch?

 
At 1:15 em, Anonymous Anonym said...

Jaså du gillar att läsa böcker. Har du kollar in www.bookcrossing.com ?? Det är skitkul! :-)

 
At 3:23 em, Blogger Anna said...

Jag är med i bookcrossing, men har ännu inte lämnat någon bok, det är nog dags nu...

 

Skicka en kommentar

<< Home